Mässhelg och morotskaka

Kategori: Allmänt

I morgon är det äntligen dax för stämpel och scrapmässa i Göteborg. Jag ska dit med ett par kompisar. Detta är en händelse som iallafall jag har längtat efter sedan jul. Ha även lyckats spara en liten egen kontant kassa hemma så att jag ska kunna handla lite pyssel. Har redan förbeställt flera saker och mer vet jag inte vad jag ska handla. Men det kommer ju inte bli några problem att görta slut med pengarna. Vi åker redan klockan åtta på morgonen och sedan tar vi en runda i stan innan mässan.

Förra helgen var vi på middag hos ett par kompisar. Vi fick världens godaste morotskaka inte väldans nyttig men ändå. Den var verkligen hur god som helst. Här är reseptet som jag verkligen tycker att ni ska testa.

Morotskaka

3 ägg

3 dl strösocker

3 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

3 tsk bakpulver

1 ½ tsk malen kanel

1 tsk malen kardemumma

½ tsk malen ingefära

1 nypa salt

1 ½ dl solrosolja

4 ½ dl rårivna morötter


  1.  Sätt ugnen på 150 grader.
  2.  Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
  3.  Blanda alla torra ingredienser ioch vänd ner dom i äggsmeten.
  4.  Tillsätt solrosolja och morötterna.
  5.  Fyll smeten i en smord och bröad form, 24 cm i diameter.
  6. Grädda i mitten av ugnen i ca 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
  7. Låt kakan svalna.

Cream cheese lime frosting

60 g mjukt smör

4 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

Skal av en lime

100 g philadelphiaost


  1. Vispa alla ingredienser krämigt.
  2. Bred frostingen över kakan.

/Krtistina

Kommentarer


Kommentera inlägget här: